Appleweetjes

Sommige populaire apps gebruiken een analysetool om alles mee te zien

Iedereen weet best wel dat elke website of vele apps een soort van analyse doen om de juiste inzichten te krijgen wat hun klanten wensen. Zo kunnen de nodige strategieën aangepast worden. In feite is deze analyse onmisbaar geworden voor het behalen van de doelstellingen. Op zich niets mis mee zolang je weet waarvoor de informatie wordt gebruikt en je privacy niet wordt geschonden.

Maar sommige populaire apps gaan wel heel ver. Volgens een onderzoek van Techcrunch maken sommige apps gebruik van de analysetool Glassbox. Deze tool is in staat om elke handeling van de gebruiker te loggen. Zo wordt elke tik, elke veegbeweging, elk ingevoerde letter geregistreerd. Als dat op zich nog niet zo erg is dan moet je weten dat Glassbox zelf in staat is om schermopnames te nemen. Op die manier wordt het wel heel eenvoudig voor ontwikkelaars om je gedrag volledig te analyseren.

Populaire apps zoals Air Canada, Hollister, Expedia, Hotels.com, Singapore Airlines, Abercrombie & Fitch en waarschijnlijk nog vele meer maken gebruik van deze analysetool. Opmerkelijk is dat geen enkele app dit ook maar vermeld. Als gebruiker moet je geen toestemming geven om deze data te verzamelen. Alles gebeurt binnen de app waardoor de analysetool onder de radar blijft.

Sommige apps houden het nog netjes en registeren vooral elke tik en elke veegbeweging. Maar andere apps zoals Hotels.com, Abercrombie & Fitch en Singapore Airlines gaan nog een stapje verder. Zij gebruiken de analysetool om gans je sessie op te nemen. Deze sessie kan dan opnieuw afgespeeld worden door de ontwikkelaar. Zij zien dus alle handelingen die je hebt gedaan. Zoiets is best wel interessant om problemen te analyseren en trachten op te lossen. Maar minder interessant wordt het wanneer je gevoelige informatie invult zoals je kredietkaart gegevens.

Nu is deze analysetool Glassbox wel in staat om gevoelige informatie te maskeren maar wanneer deze niet goed geïmplementeerd is gebeurt het niet. Van de app Air Canada is ondertussen geweten dat deze totaal geen enkele informatie heeft gemaskeerd. Een paar weken geleden moest Air Canada ook nog toegeven dat hun gegevens zijn gehackt waardoor zo’n 20.000 gegevens van app gebruikers zijn uitgelekt.

Ook Hotels.com en Expedia blijven niet buiten schot. Deze applicaties sturen alle gegevens naar hun eigen servers in plaats van naar Glassbox. Er zijn gevallen bekend waarbij informatie die in feite gemaskeerd moesten zijn dat niet waren.

Er bestaan nog andere tools dat ontwikkelaars kunnen implementeren in hun app om mee te kijken met de gebruiker. De datahonger van sommige bedrijven blijft jammer genoeg nog steeds hoog. Als gebruiker is het onmogelijk om te weten wat er allemaal achter de schermen gebeurt als de ontwikkelaars het niet vermelden.

Nuttige weetjes

Appleweetjes maakt gebruik van cookies voor een optimale websitebeleving. We doen dit om het gebruik van onze website te analyseren, het delen van social media content mogelijk te maken en gerichte advertenties te tonen. Wilt u meer informatie over het cookiegebruik kijk dan in onze Privacyverklaring. Accepteer Lees meer