Appleweetjes

Apple is zich zeer bewust van de hoge prijzen

Afgelopen vrijdag 22 februari sprak Apple Chief Operating Officer Jeff Williams op de Elon Universiteit over de groei en het succes van Apple.

Jeff Williams werkte eerder bij IBM. Hij verbleef daar 13 jaar vooraleer hij besloot een andere wending aan zijn carrière te geven. In 1998 kreeg hij een leuke aanbieding van Dell. Maar Tim Cook die net was begonnen bij Apple en eerder ook IBM had verlaten kon Jeff Williams toch overtuigen om in hetzelfde jaar voor Apple te beginnen. Op dat moment zat Apple in zeer slechte cijfers. Steve Jobs was nog maar net begonnen om van Apple terug een succesverhaal te maken.

Hij begon als hoofd van de wereldwijde inkoop en sinds 2010 heeft hij toezicht gehouden op de volledige toeleveringsketen, service en ondersteuningsactiviteiten en initiatieven van maatschappelijke verantwoordelijkheid van Apple. Vandaag de dag houdt hij toezicht op de ontwikkeling van de Apple Watch en diverse gezondheidsinitiatieven waaronder Apple Heart Study, Health Records, ResearchKit en CareKit.

Maar tijdens de vragenronde op zijn toesprak op de Elon Universiteit vroeg een student aan Williams of Apple plannen had om de prijzen te verlagen gezien de grote marges die het bedrijf op zijn producten neemt. De student citeerde een rapport waarin werd beweerd dat de iPhone X maar 370 dollar kost en dat Apple deze verkoopt voor net onder de 1000 dollar.

Jeff Williams reageerde dat analisten niet steeds begrijpen wat de echte kosten zijn van een product en hoeveel zorg ze besteden aan het ontwerpen van producten. “De verhalen die naar voren komen over de kosten van onze producten zijn de vloek van mijn bestaan van deze tijd, inclusief onze vroege dagen”, zei Williams.

Hij verduidelijkte zijn standpunt met de Apple Watch. Toen de eerste Apple Watch werd gelanceerd had deze een prijs van 349 dollar. Fors hoger dan bijvoorbeeld een Fitbit die je voor 99,95 dollar kon kopen. Echter de mogelijkheden van de apparaten verschillen. Eén van de redenen voor de hogere kosten is het onderzoek dat is uitgevoerd om het product te ontwikkelen. Voor de ontwikkeling van de Apple Watch werd er een fysiologisch labo gebouwd. Apple huurde 40 verpleegkundigen in en nam 10.000 deelnemers in dienst zodat ze konden bestuderen hoe de calorieën het best verbrand konden worden tijdens het sporten. Al dit onderzoek leidt uiteindelijk tot een hogere kost.

Williams zegt wel dat Apple zich bewust is van de kosten en dat het iets is waarmee ze bezig zijn. “We willen geen elitair bedrijf zijn. We willen een egalitair bedrijf zijn en we hebben veel werk aan de winkel in opkomende markten.”

De prijzen die Apple de laatste tijd hanteert voor zijn producten wordt meer en meer in vraag. Het is nog maar de vraag of Apple echt de intentie heeft om de prijzen in de toekomst te verlagen.

Nuttige weetjes

Appleweetjes maakt gebruik van cookies voor een optimale websitebeleving. We doen dit om het gebruik van onze website te analyseren, het delen van social media content mogelijk te maken en gerichte advertenties te tonen. Wilt u meer informatie over het cookiegebruik kijk dan in onze Privacyverklaring. Accepteer Lees meer