Appleweetjes

Officiële reactie van Apple waarom andere Schermtijd apps moesten verdwijnen

Er is de laatste dagen nogal wat commotie geweest omdat Apple enkele apps voor Schermtijd uit de App Store heeft verwijderd. Zeker omdat Apple nu zelf in iOS 12 een nieuwe functie heeft ingebouwd waarmee u kunt bijhouden hoeveel tijd u en uw kinderen besteden aan apps, websites,…Er kunnen zelfs limieten worden ingesteld om het gebruik te beperken.

In feite begon het allemaal met een artikel dat verscheen in de New York Times. Dat artikel suggereerde dat Apple dergelijke apps uit de App Store had gehaald omdat deze rechtstreeks zouden concurreren met Apple’s eigen Schermtijd functie. Het artikel vermeld dat Apple elf van de zeventien populairste app met een ouderlijk toezicht functie heeft verwijderd. De makers van de apps Kidslox en Qustodio hebben zelfs een klacht bij de Europese Commissie ingediend.

Als reactie hierop legde Phil Schiller uit waarom deze apps uit de App Store moesten verdwijnen. De app zouden gebruiken maken van Mobile Device Management (MDM). Die functie is gebruikt voor bedrijven en niet voor consumenten. Het gebruik van MDM kan een behoorlijke inbreuk op je privacy zijn omdat de ontwikkelaars praktisch volledige toegang tot je apparaat krijgt. Zij misbruiken MDM om een functie zoals Schermtijd te creëren.

Phil Schiller zegt dat ‘Niemand, behalve uzelf, onbeperkte toegang moet hebben om het apparaat van uw kind te beheren, hun locatie te kennen, het gebruik van hun apps bijhouden, hun mailaccounts beheren, surfen op het web, gebruik van de camera, netwerktoegang en zelfs hun apparaten op afstand kunnen wissen.

Maar hiermee is de discussie niet gaan liggen. De vraag is of Apple zijn machtspositie misbruikt om hun eigen apps te promoten. Spotify legde eerder al een klacht neer bij de Europese Commissie voor praktisch dezelfde redenen.

Maar nu reageert Apple officieel. Op hun website leggen ze uit waarom dergelijke apps die MDM misbruiken uit de App Store worden gehaald. Ze hadden zelfs eerst de ontwikkelaars 30 dagen de tijd gegeven om hun app aan te passen zodat deze wel in de App Store kon blijven staan. Enkele ontwikkelaars hebben daar gevolg aan gegeven.

Apple zegt dat ze in deze appcategorie en in elke categorie ze streven om een concurrerend, innovatief app ecosysteem aan te bieden. Er zijn tal van enorm succesvolle apps te vinden die functies en diensten aanbieden die vergelijkbaar zijn met die van Apple. Zoals berichten, kaarten, e-mail, muziek, brossers, foto’s, notities apps, contactmanagers en betalingssystemen om er maar een paar te noemen

Of hiermee de storm is gaan liggen, is nog maar de vraag. Je kan het officiële bericht van Apple op deze pagina lezen.

Bekijk ook deze weetjes

Appleweetjes maakt gebruik van cookies voor een optimale websitebeleving. We doen dit om het gebruik van onze website te analyseren, het delen van social media content mogelijk te maken en gerichte advertenties te tonen. Wilt u meer informatie over het cookiegebruik kijk dan in onze Privacyverklaring. Accepteer Lees meer