Appleweetjes

Apple gaat kliks op advertenties anonimiseren

Binnenkort krijgt de Safari browser van Apple de mogelijkheid om kliks op advertenties te anonimiseren. Websites en webshops merken nog steeds dat er iemand op een advertentie link heeft geklikt maar kunnen niet nagaan wie dit is. De functie is momenteel ingebouwd in Safari Technology Previews.

De techniek heet Privacy Preserving Ad Click Attribution. Met deze nieuwe techniek bouwt Apple verder aan hun beleid om de privacy van hun gebruikers te beschermen. De techniek werkt als volgt. Bij een klik op een advertentie bewaart Safari lokaal enkele gegevens. Deze gegevens hebben informatie of er een aankoop is gerealiseerd of niet. De klik is uiteraard anoniem gemaakt en met behulp van de trackingpixel wordt er gecontroleerd van welke site de gebruiker kwam.

Vervolgens zal de browser één of twee dagen later een bevestiging sturen naar de site waar de advertentie stond. De browser laat aan die site weten of er effectief een aankoop gerealiseerd is of niet met de daarbij nodige informatie voor de facturatie. Op deze manier is het voor adverteerders onmogelijk om een profiel te creëren van hun gebruikers.

Voorlopig wordt de techniek getest in de Safari Technology Previews browser. Wanneer deze goed werkt zal de techniek in de gewone versie van Safari worden uitgerold.

Bekijk ook deze weetjes

Appleweetjes maakt gebruik van cookies voor een optimale websitebeleving. We doen dit om het gebruik van onze website te analyseren, het delen van social media content mogelijk te maken en gerichte advertenties te tonen. Wilt u meer informatie over het cookiegebruik kijk dan in onze Privacyverklaring. Accepteer Lees meer