Volgens een nieuw rapport van het onderzoeksbureau Canalys zou Apple in het tweede kwartaal van 2019 6,4 miljoen iPhones hebben verkocht in Europa. Dat is een daling van maar liefst 17 procent vergeleken met de 7,7 miljoen iPhones in hetzelfde kwartaal van 2018.
Door de lagere verkoopcijfers ziet Apple zijn marktaandeel in Europa dalen tot 14,1 procent. Vorig jaar had Apple nog een marktaandeel van 17 procent. Volgens het rapport blijft de verkoop in de Europese smartphone markt redelijk stabiel. Het afgelopen kwartaal werden er maar liefst 45,1 miljoen smartphones verkocht. Dat zijn er 100.000 minder dan hetzelfde kwartaal van 2018.

Samsung doet het dan weer zeer goed in Europa. Zij zagen hun verkoopcijfers stijgen van 15,3 miljoen naar 18,3 miljoen in dezelfde periode. De stijging van Samsung verkoopcijfers is vooral te danken aan hun middenklasse toestellen zoals de Galaxy A-series en niet door hun topmodellen.
Huawei had het daarentegen in het tweede kwartaal van 2019 nog steeds moeilijk. De Chinese fabrikant zag zijn verkoopcijfers met 16 procent dalen vergeleken met dezelfde periode van het jaar ervoor. Door het handelsverbod van President Trump met Huawei zal deze fabrikant het nog best moeilijk krijgen in de komende maanden. Voorlopig ziet het ernaar uit dat Xiaomi de verloren markt van Huawei aan het overnemen is. Deze Chinese fabrikant zag zijn marktaandeel in dezelfde periode stijgen met maar liefst 48 procent.

Europeanen kopen dus nog steeds nieuwe smartphones. Ze zijn echter meer prijsbewuster geworden. Apple heeft het in deze markt wat moeilijker aangezien ze enkel in hun aanbod met de iPhone topmodellen heeft met een stevig prijskaartje. Een iPhone blijft een zeer dure aankoop en dat leidt ertoe dat meer en meer consumenten gaan kijken wat de concurrentie te bieden heeft.
Ook voor dit jaar worden er geen prijsverlagingen verwacht bij de nieuwe iPhones.