Begin dit jaar kondigde de minister van Administratieve Vereenvoudiging Philippe De Backer en minister van Sociale Zaken Maggie De Block met fierheid de app MyBEnefits aan.
Dankzij die app kunnen mensen aantonen dat ze recht hebben op bepaalde sociale voordelen. Gedaan met een heleboel rompslomp aan papieren attesten alles staat digitaal op de app.
Zo zijn er mensen die recht hebben op korting op gas, water en elektriciteit omdat ze het bijvoorbeeld financieel moeilijk hebben. Mensen met een beperking kunnen op tal van plaatsen zoals een museum en pretpark rekenen op korting. Dankzij de app hebben ze steeds hun digitaal attest bij zodat ze altijd kunnen rekenen op hun voordeel. Verschillende organisaties kunnen op hun beurt de situatie verifiëren. MyBEnefits zorgt ervoor dat mensen niet meer naar een overheidsloket hoeven te gaan. Alles werkt digitaal.
Het klinkt allemaal veelbelovend echter is het gebruiksgemak van de MyBEnefits niet voor iedereen weggelegd. Toen de app werd gelanceerd was er al één groot probleem. De app was namelijk niet beschikbaar voor iOS gebruikers.
We zijn ondertussen al meer dan een halfjaar verder en nog steeds is de app nergens te bespeuren in de App Store. Sterker nog het lijkt dat de ontwikkeling van de app helemaal stilstaat.
iPhone gebruikers worden nog steeds doorverwezen naar de website van myBEnefits.