Appleweetjes

Sonos zegt sorry tegen hun loyale klanten maar verandert niet van idee

Afgelopen week is Sonos in een storm van kritiek gekomen. Het bedrijf liet via een mail aan hun klanten weten dat dat sommige producten vanaf mei 2020 geen software updates meer gaan krijgen. Het gaat dan om de eerste generatie Play:5, alle ZonePlayers, de CR200 controller, de Connect en Connect: Amp en de Bridge.

Volgens Sonos hebben deze producten hun technische limiet bereikt voor wat betreft geheugen en processorkracht. Vanaf mei zal het bedrijf deze apparaten markeren als legacy-producten. Ze krijgen dus geen nieuwe software updates of nieuwe functies.

Eén oud apparaat veroudert al je nieuwe apparaten

Sonos werkt aan een mogelijkheid om je oude apparaten te scheiden van je nieuwe apparaten. Het grote nadeel hiervan is dat je deze dan niet meer kan gebruiken of combineren met een nieuwe luidspreker. Net deze mogelijkheid is de kracht van een Sonos installatie.

Een andere optie volgens Sonos is om niets te doen. Alle apparaten blijven gewoon werken zoals de dag van vandaag. Echter krijgt dan je gehele Sonos installatie, inclusief de gloednieuwe speakers geen updates en nieuwe functies meer. Na verloop van tijd zal hierdoor je gehele functionaliteit wel beperkt worden. Zeker wanneer sommige streaming-diensten enkele aanpassingen doorvoeren.

Klanten voelen zich verraden

Sonos kan rekenen op veel loyale klanten. Maar die zijn absoluut niet gelukkig met het nieuwe beleid. Vooral het feit dat legacy luidsprekers in de toekomst niet meer te combineren zijn met gloednieuwe up-to date luidsprekers zet kwaad bloed. Momenteel krijgt Sonos hierdoor bakken kritiek te verwerken. Uiteindelijk probeert Patrick Spence, de CEO van Sonos met een openlijke brief de gemoederen te bedaren.

In zijn brief excuseer de CEO zich voor de eventuele verwarring die ontstaan is. Hij herhaalt dat legacy producten gewoon zullen blijven werken zoals de dag van vandaag.

 Velen van jullie hebben zwaar geïnvesteerd in je Sonos-systemen en we zijn van plan die investering zo lang mogelijk te respecteren.

Verder belooft de CEO dat legacy producten zo lang mogelijk bugfixes en beveiligingsupdates zullen krijgen. Daarnaast zal er in de komende weken meer duidelijkheid komen over de manier hoe je oude en nieuwe apparaten kan gaan splitsen in de Sonos app. Dat moet ervoor zorgen dat nieuwe apparaten werken met de nieuwste functies en oude apparaten blijven werken zoals ze de dag van vandaag doen.

Maar dat laatste betekent meteen dat Sonos nog steeds niets verandert aan hun beleid. Koop je nu een gloednieuw toestel en wil je deze voorzien van de allerlaatste nieuwe functies dan kan je deze vanaf mei niet meer laten samenwerken met een oud apparaat.

Net dat vinden gebruikers absoluut niet kunnen. Ze beseffen best dat oude speakers niet alle mogelijkheden krijgen. Maar audio ontvangen en afspelen in samenwerking met een nieuwe dat is op zijn minst iets wat je wel zou mogen verwachten.

Bekijk ook deze weetjes

Appleweetjes maakt gebruik van cookies voor een optimale websitebeleving. We doen dit om het gebruik van onze website te analyseren, het delen van social media content mogelijk te maken en gerichte advertenties te tonen. Wilt u meer informatie over het cookiegebruik kijk dan in onze Privacyverklaring. Accepteer Lees meer